COPY

IN THE HIGH COURT OF SOUTH ARICA

WESTERN CAPE DIVISION, CAPE TOWN

CASE NO: 15185/2022

In the matter between:

MOHAMMED IQBAL SURVE First Plaintiff
INDEPENDENT MEDIA (PROPRIETARY) LIMITED Second Plaintiff
INDEPENDENT ONLINE SA (PROPRIETARY) LIMITED Third Plaintiff

INDEPENDENT NEWSPAPERS (PROPRIETARY) LIMITED Fourth Plaintiff

S

[ O g~

and ——tCr .

GROUNDUP NPC /.. i s S5)  First Defendant

NATHAN GEFFEN LAY T /-f Second Defendant

DAILY MAVERICK (PROPRé&E@EIEB e & f Third Defendant
LTy

J
-

DEFENDANTS’ FIRST SPECIAL PLEA

1 The Second to Fourth Plaintiffs (“the corporate Plaintiffs”) are trading

corporations operating for profit.

2 The corporate Plaintiffs’ claims are based on the allegation that the
Defendants published defamatory statements concerning them. They claim

remedies in the form of general damages in this regard.

Lionel Murray Schwormstedt & Louw
P A van der Riet

021 424 8960
pietervdr@lgmurray.co.za



Page 2

The corporate Plaintiffs’ claims are bad in law in that:

3.1

3.2

3.3

A trading corporation only has remedies available to it in relation to
defamation when it pleads and proves patrimonial loss or loss to its

goodwill arising from the defamation concerned.

To the extent that the common law is not in accordance with the position
pleaded in paragraph 3.1, it is inconsistent with the Constitution, in
particular section 16(1) thereof, and falls to be developed in terms of

sections 8(3) and 39(2) of the Constitution.

The corporate Plaintiffs have not alleged proof of patrimonial loss or loss

to its goodwiill.

In the alternative to paragraph 3 above, and in the event that a trading

corporation has remedies available to it in relation to defamation without

pleading and proving patrimonial loss or loss to its goodwill, the corporate

Plaintiffs’ claim for general damages is bad in law in that:

4.1

4.2

In the absence of pleading and proving patrimonial loss or loss to its
goodwill, the remedies available to a trading corporation in relation to
defamation do not include general damages other than loss to its

goodwill and are limited to an interdict, a declaration of falsity or an

apology.

To the extent that the common law is not in accordance with the position
pleaded in paragraph 4.1 above, it is inconsistent with the Constitution,

in particular section 16(1) thereof, and falls to be developed in terms of



Page 3

sections 8(3) and 39(2) of the Constitution.

WHEREFORE the Defendants seek an order that the Second to Fourth Plaintiffs’

claims be dismissed with costs.

DEFENDANTS’ SECOND SPECIAL PLEA

1 This claim:

1.1 is part of a campaign of defamation actions which have been instituted
and/or threatened by the First Plaintiff and entities with which he is\
associated against a wide variety of journalists, publications and others
who or which have investigated and/or reported on and/or criticised

their conduct, including defamation actions:

1.1.1 instituted by the First Plaintiff and entities with which he is
associated in the Cape Town High Court under Case No.
5101/2022 against E-SAT TV (Proprietary) Limited and E-

Media Holdings Limited:;

1.1.2 instituted by the First Plaintiff and entities with which he is
associated in the Cape Town High Court under Case No.
664/2022 against the Third Defendant, Branko Brkic, Stylianos

Charalambous and Tim Cohen;

1.1.3 instituted by the First Plaintiff in the Cape Town High Court

under Case No. 1517/2022 against the Third Defendant,



1.14

1.1.6

117

Page 4

Branko Brkic, Stylianos Charalambous, Chris Roper and

Dewald van Rensburg;

instituted by the First Plaintiff and entities with which he is
associated in the Cape Town High Court under Case No.
7665/2022 against the Third Defendant, Branko Brkic, Stylianos

Charalambous and Pieter-Louis Myburgh;

instituted by the First Plaintiff in the Johannesburg High Court
under Case No. 3765/2022 against Arena Holdings (Pty) Ltd,
The Sunday Times, Times Live, S'thembiso Msomi and Bobby

Jordan;

instituted by the First Plaintiff in the Johannesburg High Court
under Case No. 12113/2022 against Arena Holdings (Pty) Ltd,

Financial Mail, Businesslive, Rob Rose and Ann Crotty;

instituted by the First Plaintiff in the Johannesburg High Court
under Case No. 12758/2022 against Arena Holdings (Pty) Ltd,
Business Day, Businesslive, Lukanyo Mnyanda, Warren

Thompson and Nick Hedley;

threatened in an article published by, on behalf of, or at the
behest of the First Plaintiff on the news website of the Third
Plaintiff on 29 November 2021, against "various media houses,
some of their journalists, several academics, and media
commentators, as well as specific individuals who have

[allegedly] made it their mission to disparage and undermine the



1.1.10

1.1.11

1.1.12

1.1.13

1.1.14

Page 5

reputation and value of Sekunjalo Investment Holdings (Pty)

Ltd] and its related entities";

threatened by the First and Fourth Plaintiffs, AYO Technology
Solutions Limited, Premier Fishing Ltd, Sekunjalo Investment
Holdings (Pty) Ltd and African News Agency (Pty) Ltd against

the Third Defendant in a letter of demand dated 28 May 2020;

threatened by the First Plaintiff, AYO Technology Solutions
Limited, Sekunjalo Investment Holdings (Pty) Ltd and Sizwe
Africa IT Group against the Third Defendant and Pieter-Louis

Myburgh in a letter of demand dated 28 May 2020;

threatened by the First Plaintiff, AYO Technology Solutions
Limited, Sekunjalo Investment Holdings (Pty) Ltd and Sizwe
Africa IT Group against the Third Defendant and Pieter-Louis

Myburgh in a letter of demand dated 27 July 2020;

threatened by the First and Second Plaintiffs against the Third
Defendant and Richard Poplak in a letter of demand dated

31 August 2020;

threatened by the First Plaintiff against the Third Defendantand

Branko Brkic in a letter of demand dated 14 December 2020;

threatened by the First, Second and Fourth Plaintiffs and Piet
Rampedi against the Third Defendant and Rebecca Davis in a

letter of demand dated 28 October 2021;



1.1.15

1.1.16

1.1.17

1.1.18

1.1.19

1.1.20

Page 6

threatened by the First, Second and Fourth Plaintiffs and Piet
Rampedi against the Third Defendant and Richard Poplak in a

letter of demand dated 28 October 2021;

threatened by the First Plaintiff and AYO Technology Solutions
Limited against the Third Defendant and Ray Mahlaka in a

letter of demand dated 29 October 2021;

threatened by the First Plaintiff against the Third Defendant and

Tim Cohen in a letter of demand dated 6 December 2021;

threatened by the First Plaintiff, Sekunjalo Investment Holdings
(Pty) Ltd, Independent Media Consortium (Pty) Ltd, Premier
Fishing and Brands Ltd, African Equity Empowerment
Investments Ltd and Sagarmatha Technologies Ltd against the
Third Defendant and Sasha Planting in a letter of demand dated

17 February 2022;

threatened by the First Plaintiff, Sekunjalo Investment Holdings
(Pty) Ltd, Premier Fishing and Brands Ltd, African Equity
Empowerment  Investments Lltd and Sagarmatha
Technologies Ltd against Third Defendant and Dewald van

Rensburg in a letter of demand dated 24 February 2022;

threatened by the First and Second Plaintiffs, and Sekunjalo
Investment Holdings (Pty) Ltd against the Third Defendant and

Styli Charalambous in a letter of demand dated 9 March 2022;



1.2

Page 7

1.1.21 threatened by the First Plaintiff against Third Defendant and
Jonathan "Zapiro" Shapiro in a letter of demand dated

14 March 2022; and

1.1.22 threatened by the First Plaintiff and Sekunjalo Investment
Holdings (Pty) Ltd against the First Defendant, Warren
Thompson and Nick Hedley in an undated letter sent on

18 March 2022.

consistently with the purpose of that campaign, has been brought, not
with the bona fide purpose of vindicating any of the Plaintiffs' rights, but

with the ulterior and mala fide purposes of:

1.2.1 depriving the Defendants’ rights in terms of section 16(1) of the

Constitution;

1.2.2 punishing the Defendants financially for investigating and
reporting on the conduct of the First Plaintiff and entities with
which he is associated, including the Second to Fourth

Plaintiffs;

1.2.3 diverting and/or draining the Defendants' energy and resources
away from investigating and/or reporting on the conduct of the
First Plaintiff and entities with which he is associated, including

the Second to Fourth Plaintiffs; and/or

1.2.4 discouraging and deterring the Defendants, and journalists and
journalistic publications in South Africa generally, from

investigating and reporting on the conduct of the Second



Page 8

Plaintiff and entities with which he is associated, including the

Plaintiffs.

1.3 is for a patently exorbitant sum of damages - R5 million - which the
Plaintiffs know they would not realistically or even remotely be awarded

by any Court, even if their claim had merit, which it does not.

2  The claim is accordingly an abuse of court process and should be dismissed

or struck out on this ground alone.

WHEREFORE the Defendants seek an order that the Plaintiffs’ claims be

dismissed, alternative struck out with costs.

DEFENDANTS’ PLEA ON THE MERITS

Ad paragraph 1:

1 The contents of this paragraph are admitted.

Ad paragraphs 2 to 5:

2 The Defendants admit the corporate identities of the Second to Fourth

Plaintiffs and their respective head offices.

3 The remainder of the contents of these paragraphs are denied.



Page 9

Ad paragraphs 6 and 7:

4 The identities and addresses of the First and Second Defendants are admitted.

5  The First Defendant is the owner and publisher of a news website under the

unique resource locator https://www.groundup.org.za/.

6 The First Defendant makes its articles available to for other publications for

republication under a creative common licence.

7 The Second Defendant is the editor of the online news website known as

GroundUp.

8  Save for the admissions contained herein, the remainder of these paragraphs

are denied.

Ad paragraph 8:

9  The contents of this paragraph are admitted.

Ad paragraphs 9 to 12:

10 The identity and address of the Third Defendant are admitted.

11 The Third Defendant is the owner and publisher of a news website, called Daily
Maverick, under the unique resource locator https://www.dailymaverick.co.za/

as a weekly newspaper, Daily Maverick.



Page 10

12 Save for the admissions contained herein, the contents of these paragraphs

are denied.

Ad paragraph 13:

13 The contents of this paragraph are admitted.

Ad paragraphs 14 and 15:

14 The First Defendant admits that it published an article in the form as annexed

hereto marked “A” on https://www.groundup.org.za/ on 23 August 2022.

15 The Third Defendant admits that it republished an article in the form as
annexed hereto marked “B” on https://www.dailymaverick.co.za/ on 23 August

2022.

16 Save for the admissions contained herein, the contents of these paragraphs

are denied.

Ad paragraphs 16:

17 Insofar as the portions of the article quoted herein are in accordance contents

of annexures hereto “A” and “B” (hereinafter referred to as “the claim articles”)

they are admitted, otherwise it is denied.

18 In addition to paragraph 17 above, the Defendants plead:



18.1

18.2

18.3

18.4

Page 11

On 24 August 2022, the First Defendant received a letter from Aziz
Hartley, the editor in chief of the Second Plaintiff in response to the
article which is Annexure “A” hereto. A copy of the letter is annexed

hereto marked “C”.

On 24 August 2022, the Third Plaintiff published an article based on
Annexure “C” under the headline “Independent Media responds to
GroundUp on ‘lottery crooks’ claim”. A copy of the IOL article is

attached marked “D”.

The First Defendant published the content of Annexure “C” on 25
August 2022 under the headline “Independent Media responds to

GroundUp”. A copy of the article is attached marked “E”

The Third Defendant republished Annexure “E” on 25 August 2022
under the headline “Independent Media responds to GroundUp lottery

corruption article”. A copy of the article is attached marked “F”.

Ad paragraphs 17 to 20:

19 The Defendants deny that the statements in the claim articles were made

20

wrongfully or published with the intention to defame and/or injure the Plaintiffs’

reputation.

It is denied that:

20.1

the reasonable reader thereof would have understood the claim

articles to have the meanings, or sting contended for by the Plaintiffs;



21

Page 12

20.2 the reputation of the Plaintiffs would have been lowered — in the eyes

of the reasonable reader — by the content of the article;

20.3 the claim articles carried an attack on the dignitas of the First Plaintiff.

Alternatively, and to the extent that the article may be found to be defamatory

or constituted an attack on the dignitas of the First Plaintiff, the Defendants

allege that the article was not wrongfully published, more particularly in that:

21.1  tothe extent that it published facts, these facts were true and published

in the public interest; to the extent that it published opinions, it

constituted fair comment on matters of public interest which affect the

media and public funds.

21.2 Alternatively, to paragraph 21.1 above, the publication of the claim

articles constituted reasonable journalism, in that:

21.21

21.2.2

21.2.3

2124

The statements were in essence true;

The Defendants were unaware of the falsity of any

averments in the claim articles;

The Defendants did not act negligently or recklessly in

publishing the claim articles;

The information contained in the claim articles was verified,
with amongst other entities, the Special investigating Unit,
which is an independent statutory body that was established

in terms of the Special Investigating Units and Special



Page 13

Tribunals Act, Act No. 74 of 1996, before same was

published;

21.2.5 The Plaintiffs’ response to the claim articles was published

in full;
21.2.6  Publication of the article was objectively reasonable; and

21.2.7 The article concerned matters of public interest.

22 Save as above, the allegations in these paragraphs are denied

Ad paragraph 21 - 23:

23 The contents of this paragraph are admitted.

24 A copy of the letter sent by the First and Second Defendants’ attorneys to the

Plaintiffs’ attorneys is attached hereto marked “G”.

Ad paragraph 24:

25 The contents of this paragraph are denied.

WHEREFORE the Defendants pray that the Plaintiffs’ claims be dismissed with

costs.

DATED at CAPE TOWN on this 28t DAY of OCTOBER 2022



TO:

AND TO:

Page 14

ML/\_

D VAN REENEN
Counsel for the Defendants

/Ay

LIONEL MURRAY
SCHWORMSTEDT AND LOUW

Attorneys for the Defendants
2" Floor, General Building
42 Burg Street

CAPE TOWN

(Ref: PVDR/W15625)

Email: pietervdr@lgmurray.co.za
Tel. 021 4248960

THE REGISTRAR
High Court
CAPE TOWN

ABRAHAMS KIEWITZ INC.

Plaintiff's Attorneys

8™ Floor Convention Towers

Corner Heerengracht & Walter Sisulu Avenue

Foreshore
Cape Town
(Ref. MAT21878/IB/DR) ABRAHAMS KIEWITZ INCORPORATED
Docex 69 Tygerberg Received copy hereof:.. ... -
Ref: WM Nelson/C02315 b tp-if/“’ e Jriat,
Tel 021 2710484 a ime

“Without Prejudice”

Email: ilke@ak.law.za




IIAH
Igbal Survé’s newspapers take the side
of the Lottery crooks

23 August 2022 | By GroundUp EditorsGroundview | South Africa

e

Journalists protest outside the Cape Times offices in 2013. Archive photo: Gareth Dawson

Igbal Survé’s newspaper group has taken a curious interest in the story of corruption at the National
Lotteries Commission - and it appears to be taking the side of the crooks.

For four years GroundUp has reported on Lottery corruption and mismanagement. Independent
Media has been largely silent on the matter. But in the last few weeks, there has been a spate of
articles on the Lottery on Independent Online (IOL), stuffed with the usual blend of dodgy reporting
and high-minded indignation.

In July, GroundUp reported how the golf estate home of Lottery boss Thabang Mampane was paid for
with a grant that was supposed to rebuild a Limpopo school. Our coverage may have contributed to
Mampane’s resignation in August..

Independent’s newspapers and IOL could have republished GroundUp’s articles, which are available
under a Creative Commons licence. They did not. They could have sent one of their reporters to
investigate our findings about Mampane's house. They did not.

Instead, the Sunday Tribune {one of Survé’s newspapers) and IOL published an interview with
Mampane in which she “reflects on her 10 years of service”. Far from countering any of the
accusations against her, she makes all sorts of claims of “political interference” in the Lottery.



In another 10L article, Mampane is cited as claiming “that there were journalists working with
certain board members” at the National Lotteries Commission “and, in return, these journalists had
received funding from the commission”,

There have been only two journalists consistently working on Lottery corruption: Raymond Joseph
(for GroundUp) and Anton van Zyl (for the Limpopo Mirror). They have often worked together. This
extremely serious accusation of corruption is clearly aimed at one or both of them. Not a shred of
evidence is offered for the claim — because, frankly, it’s absurd and there isn’t any — and neither
Joseph nor van Zyl were asked to respond to the allegation.

The same article includes this photo and credit:

T IR g —=
H:" ek == e

National Lotteries Commission chief operating officer Philemon Letwabg, Picture:
Raymond Joseph/GroundUp

The photo is fake. It is a photo of Letwaba that was not taken by Joseph, superimposed on a photo of
a Lotteries sign taken by Joseph. It could be an innocent error - or a way to insert Joseph’s name into
the article to link him to Mampane's allegation,

The same article starts: “Following the ongoing investigations and purging of mainly black
executives and officials at the National Lotteries Commission ...".

We can see where I0L’s coverage on the Lottery is going - accusing those exposing the crooks at the
Lottery of having a racist agenda. In effect they're accusing black whistleblowers at the Lottery and
black investigators at the SIU of racism. Also, the communities that have been robbed by the Lottery
crooks of old age homes, schools and rehab centres are predominantly black.

And when the accusation of racism clearly won’t work, IOL has come up with other creative
solutions. Reacting to the appointment as head of the Lotteries board of Barney Pityana, one of the
“elders” of South Africa’s struggle and a man known for his integrity, IOL managed to describe him as
a “pensioner”.

In an article on the “disarray” at the National Lotteries Commission after the suspension of another
controversial figure, chief operating officer Phillemon Letwaba, readers were told that “the




appointment of pensioner Pityana as the commission’s chairperson set tongues wagging with
political parties and young people rejecting his appointment”. The “political parties” turned out to be
the Economic Freedom Fighters (EFF), increasingly I0L's favoured political partner, though not.
known for its strong stand on corruption.

And just in case readers hadn’t quite got the point, [OL went so far as to ask Pityana himself in an
interview if he didn’t think he was a bit too old for the job. Pityana’s response is telling: his brief, he
said, was to execute his tasks efficiently and “enable resources to go where they are intended, and
not end up in some people’s pockets within the commission ...".

Since Survé got his hands on public money to buy the country’s largest newspaper group, he has
used it to publish inaccurate, often downright false, stories to further his personal interests. But in
the past few weeks I0OL has gone further, establishing itself as the voice that defends state capture
and attacking those - including journalists - trying to expose state capture.

It has repeated unsubstantiated allegations that the Daily Maverick is CIA-funded, and has run a
nasty hit-job invading the privacy of a News24 journalist who has been investigating former Eskom
chief executive Matshela Koko.

This last story is especially sinister. It sends a message: if you investigate state capture, expect Survé
and his propagandists to come after you.



HB"

GROUNDUP EDITORIAL

[gbal Survé’s publications appear to
take side of alleged Lottery crooks

s

- .

Journalists protest outside the Cape Times offices in 2013. (Archive photo: Gareth Dwson)

By GroundUp Editors
23 Aug 2022 7

Since Survé got his hands on public money to buy the country’s largest
newspaper group, he has used it to publish inaccurate, often downright false,
stories to further his personal interests.

Igbal Survé’s newspaper group has taken a curious interest in
the story of corruption at the National Lotteries Commission —
and it appears to be taking the side of the crooks.

For four years GroundUp has reported on Lottery corruption and
mismanagement. Independent Media has been largely silent on the matter.
But in the last few weeks, there has been a spate of articles on the Lottery




on Independent Online (I10L), stuffed with the usual blend of dodgy
reporting and high-minded indignation.

In July, GroundUp reported how the golf estate home of Lottery boss
Thabang Mampane was paid for with a grant that was supposed to rebuild a
Limpopo school. Our coverage may have contributed to

Mampane’s resignation in August.

Independent’s newspapers and IOL could have republished GroundUp’s
articles, which are available under a Creative Commons licence. They did
not. They could have sent one of their reporters to investigate our findings
about Mampane’s house. They did not.

Instead, the Sunday Tribune (one of Survé’s newspapers) and IOL
published an interview with Mampane in which she “reflects on her 10
years of service”. Far from countering any of the accusations against her,
she makes all sorts of claims of “political interference” in the Lottery.

In another IOL article, Mampane is cited as claiming “that there were
journalists working with certain board members” at the National Lotteries
Commission “and, in return, these journalists had received funding from
the commission”.

There have been only two journalists consistently working on Lottery
corruption: Raymond Joseph (for GroundUp) and Anton van Zyl (for

the Limpopo Mirror). They have often worked together. This extremely
serious accusation of corruption is clearly aimed at one or both of them.
Not a shred of evidence is offered for the claim — because, frankly, it’s
absurd and there isn’t any — and neither Joseph nor van Zyl were asked to
respond to the allegation.

The same article includes this photo and credit:



e e

Naotionol Lotteries Commission chief operating officer Philemon Letwaba, Picture:
Raymuond Joseph/GroundUp
(Photo: Supplied by GroundUp)
The photo is fake. It is a photo of Letwaba that was not taken by Joseph,
superimposed on a photo of a Lotteries sign taken by Joseph. It could be an
innocent error — or a way to insert Joseph’s name into the article to link
him to Mampane’s allegation.

The same article starts: “Following the ongoing investigations and purging
of mainly black executives and officials at the National Lotteries
Commission ...”.

We can see where IOL’s coverage on the Lottery is going — accusing those
exposing the crooks at the Lottery of having a racist agenda. In effect,
they’re accusing black whistleblowers at the Lottery and black investigators
at the SIU of racism. Also, the communities that have been robbed by the
Lottery crooks of old age homes, schools and rehab centres are
predominantly black.

And when the accusation of racism clearly won’t work, IOL has come up
with other creative solutions. Reacting to the appointment as head of the
Lotteries board of Barney Pityana, one of the “elders” of South Africa’s
struggle and a man known for his integrity, IJOL managed to describe him
as a “pensioner”.



In an article on the “disarray” at the National Lotteries Commission after
the suspension of another controversial figure, chief operating officer
Phillemon Letwaba, readers were told that “the appointment of pensioner
Pityana as the commission’s chairperson set tongues wagging with political
parties and young people rejecting his appointment”. The “political parties”
turned out to be the Economic Freedom Fighters (EFF), increasingly IOL’s
favoured political partner, though not known for its strong stand on
corruption.

And just in case readers hadn’t quite got the point, JOL went so far as to ask
Pityana himself in an interview if he didn’t think he was a bit too old for the
job. Pityana’s response is telling: his brief, he said, was to execute his tasks
efficiently and “enable resources to go where they are intended, and not end
up in some people’s pockets within the commission ...”.

Since Survé got his hands on public money to buy the country’s largest
newspaper group, he has used it to publish inaccurate, often downright
false, stories to further his personal interests. But in the past few

weeks, IOL has gone further, establishing itself as the voice that defends
State Capture and attacking those — including journalists — trying to
expose State Capture.

It has repeated unsubstantiated allegations that the Daily Maverick is CIA-
funded, and has run a nasty hit-job invading the privacy of

a News24 journalist who has been investigating former Eskom chief
executive Matshela Koko.

This last story is especially sinister. It sends a message: if you investigate
State Capture, expect Survé and his propagandists to come after you. DM

First published by GroundUp.



“C"

From: Kaz Henderson <kaz@networxpr.co.za>
Date: Wed, 24 Aug 2022 at 17:36

Subject: Independent Media - Right of Reply

To: inffo@groundup.org.za <info@groundup.org.za>

Dear GroundUp Editors

Please see below, a response from Aziz Hartley, Editor-in-Chief of Independent Media, in response to
you article published on Daily Maverick, 23 August 2022.

Please kindly acknowledge receipt of this email.

Regards
Kaz

RIGHT OF REPLY
24 August 2022

Your article dated 23 August 2022 by Groundup editors and headlined "lgbal Survé’s newspapers
take the side of the
Lottery crooks”, refers:

Your piece points to our reports, which according to your rather warped view, is “a spate of articles
on the lottery”.

We take umbrage at your accusation that we have suddenly started covering this or that we have
taken the side of the “crooks”, and that
we should have used your articles, instead of conducting our own, independent reporting.

Without going into detail about your allegations, what you imply is nothing but absurd.

While we don't owe you or anyone else an explanation, the interview with former National Lotteries
Commission commissioner, Charlotte Mampane, was not published in response, or because of your
investigations.

We place on record that we do not take instructions from any media publication or outlet, especially
those who may hold a degree of dissent against Independent Media, its shareholders, its titles and
its editors.

GroundUp's attempt to create the impression that we have deliberately avoided using your
narrative, is in our view, yet another attempt to undermine us as a media house. Your articles could,
in our professional opinion, also be construed as biased since they have not, to the best of our
knowledge, conveyed the other side of the story. Whether it is right or wrong.

We are not here to convey our opinion, but to present to the South African public, a comprehensive
view that includes all parties’ perspectives based on their understanding of the facts. Not ours.



It is overstepping the mark for GroundUp to mislead the South African public that it is the sole
authority on this matter (the Lottery) and that all other media houses should therefore defer to it.

We hereby inform you that as we have not done in the past, we are not doing currently, and we
won't in future, follow up on your articles because you say so. Do not consider it in order to instruct
us. It’s not. On the contrary. Your paternalistic view of what we should publish is at the very least,
quite nauseating. Our editors have complete autonomy over their titles and we write what we like.

We suggest you reconsider your condescending attitude and we assure you that your latest attack
on Independent Media, its titles and its editors and indirectly its employees, shall not go
unchallenged. We will defend ourselves against an onslaught by you and your ilk.

If, in future, you have concerns, do us the courtesy of writing to me as the editor-in-chief directly,
instead of airing your views in public, which have clearly been designed to promote your
organisation.

Aziz Hartley
Editor-in-Chief
Independent Media

netwo r W¢9n5ﬁ§iSMas ‘

o



Independent Media responds to
GroundUp on ‘lottery crooks’ claim

A file photo of Newspaper House which has been at the centre of

Cape Town'’s journalism and publishing network since the 1850s.
Picture: David Ritchie African News Agency (ANA)

Published Aug 24, 2022

Independent Media has hit back at GroundUp over an editorial
comment published on its news website on Monday.

In the comment, titled “Igbal Surve’s newspapers take the side of
the lottery crooks”, GroundUp editors accuse Independent Media of
“taking the side of the crooks” at the National Lotteries
Commission after a recent news article, in which the Durban-
based Sunday Tribune interviewed Thabang Mampane, who has
recently resigned from the commission.

GroundUp claims to be the authority on alleged corruption at the
lotteries commission and in their editorial say Independent Media
should have republished their stories instead of doing their own
journalistic work.



Independent Media’s Editor-In-Chief, Aziz Hartley, in a right of
reply to GroundUp, said the newspaper group would not be
dictated to by the likes of GroundUp.

He said the Mampane interview was not a response to GroundUp’s
own reporting on the matter.

“We take umbrage at your accusation that we have suddenly
started covering this, or that we have taken the side of the
‘crooks’, and that we should have used your articles, instead of
conducting our own, independent reporting,” said Hartley.

“We place on record that we do not take instructions from any
media publication or outlet, especially those who may hold a
degree of dissent against Independent Media, its shareholders, its
titles and its editors.

“GroundUp’s attempt to create the impression that we have
deliberately avoided using your narrative is, in our view, yet another
attempt to undermine us as a media house. Your articles could, in
our professional opinion, also be construed as biased since they
have not, to the best of our knowledge, conveyed the other side of
the story, whether right or wrong.

“We are not here to convey our opinion, but to present to the
South African public a comprehensive view that includes all
parties’ perspectives based on their understanding of the facts.
Not ours,” said Hartley.

Your article dated August 23 2022 by Groundup editors and
headlined "Igbal Survé’s newspapers take the side of the Lottery
crooks”, refers:

Your piece points to our reports, which according to your rather
warped view, is “a spate of articles on the lottery”.

We take umbrage at your accusation that we have suddenly
started covering this or that we have taken the side of the
“crooks”, and that we should have used your articles, instead of
conducting our own, independent reporting.

Without going into detail about your allegations, what you imply is
nothing but absurd.



While we don't owe you or anyone else an explanation, the
interview with former National Lotteries Commission
commissioner, Charlotte Mampane, was not published in response
to, or because of your investigations.

We place on record that we do not take instructions from any
media publication or outlet, especially those who may hold a
degree of dissent against Independent Media, its shareholders, its
titles and its editors.

GroundUp’s attempt to create the impression that we have
deliberately avoided using your narrative is, in our view, yet another
attempt to undermine us as a media house. Your articles could, in
our professional opinion, also be construed as biased, since they
have not, to the best of our knowledge, conveyed the other side of
the story, whether right or wrong.

We are not here to convey our opinion, but to present to the South
African public a comprehensive view that includes all parties’
perspectives based on their understanding of the facts. Not ours.

It is overstepping the mark for GroundUp to mislead the South
African public that it is the sole authority on this matter (the
Lottery) and that all other media houses should therefore defer to
it.

We hereby inform you that as we have not done in the past, we are
not doing currently, and we won't in future, follow up on your
articles because you say so. Do not consider an order to instruct
us. It’s not. On the contrary. Your paternalistic view of what we
should publish is at the very least quite nauseating. Our editors
have complete autonomy over their titles and we write what we
like.

We suggest you reconsider your condescending attitude and we
assure you that your latest attack on Independent Media, its titles
and its editors and indirectly its employees, shall not go
unchallenged. We will defend ourselves against an onslaught by
you and your ilk.

If, in future, you have concerns, do us the courtesy of writing to me
as the editor-in-chief directly, instead of airing your views in
public, which have clearly been designed to promote your
organisation.



Aziz Hartley
Editor-in-Chief

Independent Media



" E "
Independent Media responds to
GroundUp

25 August 2022 | By Aziz HartleyRight To Reply | South Africa

Igbal Survé, Executive Chairman of Sekunjalo and proprietor of Independent Media. Photo World
Economic Forum / Jakob Polacsek via Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)



This article by the Editor-in-Chief of Independent Media is a response to GroundUp’s
editorial: Igbal Survé’s newspapers take the side of the Lottery crooks.

Your piece points to our reports, which according to your rather warped view, is “a spate of articles
on the lottery”.

We take umbrage at your accusation that we have suddenly started covering this or that we have
taken the side of the “crooks”, and that we should have used your articles, instead of conducting our
own, independent reporting.

Without going into detail about your allegations, what you imply is nothing but absurd.

While we don’t owe you or anyone else an explanation, the interview with former National Lotteries
Commission commissioner, Charlotte Mampane, was not published in response, or because of your
investigations.

We place on record that we do not take instructions from any media publication or outlet, especially
those who may hold a degree of dissent against Independent Media, its shareholders, its titles and its
editors.

GroundUp’s attempt to create the impression that we have deliberately avoided using your
narrative, is in our view, yet another attempt to undermine us as a media house. Your articles could,
in our professional opinion, also be construed as biased since they have not, to the best of our
knowledge, conveyed the other side of the story. Whether it is right or wrong.

We are not here to convey our opinion, but to present to the South African public, a comprehensive
view that includes all parties’ perspectives based on their understanding of the facts. Not ours.

Itis overstepping the mark for GroundUp to mislead the South African public that it is the sole
authority on this matter (the Lottery) and that all other media houses should therefore defer to it.

We hereby inform you that as we have not done in the past, we are not doing currently, and we
won't in future, follow up on your articles because you say so. Do not consider it in order to instruct
us. It's not. On the contrary. Your paternalistic view of what we should publish is at the very least,
quite nauseating. Our editors have complete autonomy over their titles and we write what we like.

We suggest you reconsider your condescending attitude and we assure you that your latest attack on
Independent Media, its titles and its editors and indirectly its employees, shall not go unchallenged.
We will defend ourselves against an onslaught by you and your ilk.

If, in future, you have concerns, do us the courtesy of writing to me as the editor-in-chief directly,
instead of airing your views in public, which have clearly been designed to promote your
organisation.



.

"F"

GROUNDUP RIGHT OF REPLY

Independent Media responds to
GroundUp lottery corruption article

Igbal Survé, Executive Chairman of Sekunjalo proprietor of Independent Media. (Photo: Gallo
Images / Phill Magakoe)

By Aziz Hartley
25 Aug 2022 1

This article by the Editor-in-Chief of Independent Media Aziz Hartley is a
response to GroundUp’s editorial: ‘Igbal Survé’s newspapers take the side of
the Lottery crooks’,

Your piece points to our reports, which according to your rather warped
view, is “a spate of articles on the lottery”.

We take umbrage at your accusation that we have suddenly started covering
this or that we have taken the side of the “crooks”, and that we should have
used your articles, instead of conducting our own, independent reporting.

Without going into detail about your allegations, what you imply is nothing
but absurd.



While we don’t owe you or anyone else an explanation, the interview with
former National Lotteries Commission commissioner, Charlotte Mampane,
was not published in response, or because of your investigations.

We place on record that we do not take instructions from any media
publication or outlet, especially those who may hold a degree of dissent
against Independent Media, its shareholders, its titles and its editors.

GroundUp’s attempt to create the impression that we have deliberately
avoided using your narrative, is in our view, yet another attempt to
undermine us as a media house. Your articles could, in our professional
opinion, also be construed as biased since they have not, to the best of our
knowledge, conveyed the other side of the story. Whether it is right or
wrong.

We are not here to convey our opinion, but to present to the South African
public, a comprehensive view that includes all parties’ perspectives based
on their understanding of the facts. Not ours.

It is overstepping the mark for GroundUp to mislead the South African
public that it is the sole authority on this matter (the Lottery) and that all
other media houses should therefore defer to it.

We hereby inform you that as we have not done in the past, we are not
doing currently, and we won’t in future, follow up on your articles because
you say so. Do not consider it in order to instruct us. It’s not. On the
contrary. Your paternalistic view of what we should publish is at the very
least, quite nauseating. Our editors have complete autonomy over their
titles and we write what we like.

We suggest you reconsider your condescending attitude and we assure you
that your latest attack on Independent Media, its titles and its editors and
indirectly its employees, shall not go unchallenged. We will defend
ourselves against an onslaught by you and your ilk.

If, in future, you have concerns, do us the courtesy of writing to me as the
editor-in-chief directly, instead of airing your views in public, which have
clearly been designed to promote your organisation. DM

First published by GroundUp.



Second Floor Tel: 021 - 424 8960

General Building Fax: 021- 424 3592
Mobile: - 0825654714
LIONEL MURRAY 42 Burg Street Email: pietervdr@lgmurray.coza gy "
SCHWORMSTEDT Cape Town, 8001 b | G
Web: www.lgmurray.co.za
& LOUW PO Box 4612
Cape Town, 8000
Docex No. 97
Your reference: MAT
Our reference: PAVDR/ka/ W 25 August 2022

Abrahams Kiewitz Inc.

6" Floor Imperial Terraces
Tyger Waterfront

Carl Cronje Drive
Tygervalley

Bellville

7535

By Email: deyna@ak.law.za

Dear Sirs

RE: GROUNDUP NPC AND NATHAN GEFFEN//INDEPENDENT NEWSPAPERS PROPRIETARY
LIMITED AND OTHERS

We represent GroundUp NPC and Nathan Geffen.

We are instructed to respond to your letter of 24 August 2022, received by our clients on 25
August 2022.

Our instructions are:

1. Our clients will not publish the apology in Daily Maverick, or otherwise, called for in
paragraph 7 of your letter, for following reasons:

1.1.  First, our clients maintain that the publication of the article complained of (“the
article”) was legally and ethically justified. Accordingly, our clients are not
contrite, nor is contrition required in the circumstances.

1.2, Second, our clients have no influence or control over the content of Daily
Maverick. The article was first published by GroundUp, and Daily Maverick
independently chose to republish it.

Partners: Jacques F. Louw BA LLB, Pieter Van Der Riet BA (Hons) LLB and Leroy Villet BCom LLB
Assisted By: Klara Cronje BA LLB, Laura Nicholson BSocSci LLB and Russel Manuel BTh LLB
Consultant: Sara Scheiner BA LLB



2. Ourclients have noted the invitation extended in paragraph 10 of your letter to provide
their grounds of justification for the publication. Apart from these being self-evident,
as your clients are seemingly intent on proceeding so seek relief in court, our clients
shall plead in the appropriate forum.

3. Inlight of the above, the remainder of the allegations in your letter are not addressed.
Our omission is not an admission of such allegations by our clients.

4.  Lastly, please note that the publisher of GroundUp is GroundUp NPC, of Suite 08, First
Floor, South Block, Tannery Park, 23A Belmont Road, Rondebosch, Cape Town. Both
our clients use this address.

Yours faithfully

Lionel Murray Schwormstedt
& Louw

Per:
P.A. VAN DER RIET

This letter has been sent electronically
and is not signed by the writer



